همه چیز درباره ی فیزیوتراپی پا: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

تاندونیت حاد و مزمن

آسیب دیدگی پا و قوزک آن معمولاً در هنگام فعالیت های ورزشی مانند دویدن و پریدن رخ می دهد. شرایطی که روی پا تأثیر می گذارد و فیزیوتراپی پا را ضروری می سازد، می تواند در اثر آسیب مستقیم و وضعیت نامناسب پا رخ دهد. فیزیوتراپیست ها در درمان طیف گسترده ای از بیماری های پا و قوزک آن مانند موارد زیر آموزش دیده اند که به توضیح برخی از آن ها می پردازیم:

– درد آشیل

– تاندونیت آشیل

– ورم کف پا

– شکستگی های استخوان پاشنه پا

– پیچ خوردگی مفصل

درمان فیزیوتراپی در ابتدا شامل ارزیابی درد، دامنه حرکتی، قدرت عضلانی، تعادل و ثبات شما می باشد. به دنبال ارزیابی اولیه، فیزیوتراپیست یک برنامه درمانی پیش رونده طراحی می کند تا عملکرد فیزیکی و تصورات (آگاهی از اندام در فضا) را بازیابی کند و شما را در سریع ترین زمان ممکن به فعالیت هایی که از آن لذت می برید بازگرداند.

آناتومی پا

درد آشیل

درد در ناحیه تاندون آشیل یک آسیب دیدگی بسیار شایع به خصوص در میان دوندگان است. عواملی که ممکن است باعث درد آشیل شوند عبارتند از:

– آسیب مستقیم به تاندون آشیل

– تاندونیت آشیل

فیزیوتراپی پا برای درد آشیل

رمز موفقیت در درمان درد آشیل تشخیص به موقع و RICE (استراحت، یخ گذاشتن، فشرده سازی و بالا بردن پا) است. فیزیوتراپیست ها برنامه های خاص کششی، تقویتی و اصلاح عوامل مستعد کننده مانند تنگی عضله و بیومکانیک غیرطبیعی را ارائه می دهند.

درمان فیزیوتراپی با استفاده از ترکیبی از تکنیک ها شامل موارد زیر است:

– مشاوره درباره پاشنه پا

– ماساژ بافت نرم و تحرک تاندون آشیل

– برنامه کششی برای حفظ طول عضله و تاندون

– برنامه تقویت پیشرو

– تجزیه و تحلیل راه رفتن

برنامه درمانی متناسب با نیازها و سبک زندگی شما خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که سریع بهبود می یابید و به حداکثر توانایی خود می رسید.

تاندونیت آشیل چیست؟

تاندونیت آشیل به معنای التهاب این تاندون است. اگرچه اعتقاد بر این است که ضخیم ترین و مقاوم ترین تاندون در بدن می باشد اما گاهی اوقات صدمه به تاندون آشیل باعث آسیب دیدگی بسیار دردناکی می شود.

علت تاندونیت آشیل چیست؟

علت اصلی تاندونیت آشیل کشش بیش از حد این تاندون است. بنابراین ورزش های مرتبط با دویدن یا پریدن می توانند باعث تاندونیت آشیل شوند. تاندونیت آشیل معمولاً به دلیل عدم انعطاف پذیری تاندون یا کف پای صاف ایجاد می شود. سفتی تاندون ها با افزایش سن همراه است. بنابراین با افزایش سن، همه افراد مستعد آسیب دیدگی می شوند.

علایم تاندونیت آشیل چیست؟

علامت اصلی تاندونیت آشیل درد در پشت پاشنه است که معمولاً پس از مدتی بی تحرکی مانند اول صبح یا بعد از نشستن، بدتر می شود. فعالیت های تشدید کننده مانند دویدن و پریدن نیز دردناک است.

درمان فیزیوتراپی پا برای تاندونیت آشیل

برای تسریع در بهبودی و جلوگیری از آسیب بیشتر، باید درمان فیزیوتراپی تاندونیت آشیل در اسرع وقت آغاز شود. در فیزیوتراپی، هدف از درمان، کاهش چشمگیر درد و التهاب در مرحله اولیه تاندونیت آشیل و سپس تقویت قدرت و انعطاف پذیری عضلات می باشد. درمان فیزیوتراپی متناسب با شما خواهد بود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

– یخ درمانی و گرما درمانی

– سونوگرافی برای تسریع بهبودی

– مشاوره در مورد نحوه تغییر فعالیت

– ورزش هایی برای بهبود قدرت، انعطاف پذیری و تعادل

– تمرینات خاص ورزشی

فیزیوتراپیست شما را از طریق یک برنامه تمرینی فردی راهنمایی می کند تا اطمینان حاصل شود که شما به بهترین شکل ممکن بهبود می یابید و هر چه سریع تر به ورزش خود باز می گردید.

ورم کف پا چیست؟

فاشئیت پلانتار یا ورم کف پا، آسیب و التهاب به بافت همبند کف پا است که باعث درد در پاشنه می شود.

چه عواملی باعث ورم کف پا می شود؟

ورم کف پا معمولاً در اثر ناهنجاری بیومکانیکی مانند پروناسیون (صافی کف پا) یا سوپیناسیون (قوس بالا) پا ایجاد می شود. ورم کف پا همچنین ممکن است در اثر پیاده روی بیش از حد به خصوص در تپه ها ایجاد شود.

علایم و اثرات فاشئیت کف پا چیست؟

علامت اصلی ورم کف پا درد زیر پاشنه و در امتداد کف داخلی پا است که در صبح و هنگام راه رفتن یا دویدن بدتر می شود.

درمان فیزیوتراپی پا برای فاشئیت پلانتار

درمان فیزیوتراپی باعث کاهش درد و تسریع بهبودی می شود تا بتوانید در اسرع وقت به ورزش و فعالیت های روزمره خود بازگردید. درمان سریع فیزیوتراپی برای اطمینان از پیشرفت چشمگیر شما در کوتاه مدت و بلند مدت بسیار حیاتی است. فیزیوتراپیست ها در ابتدا آسیب دیدگی شما را ارزیابی می کنند تا علت اصلی آن را شناسایی کرده و بر اساس آن یک برنامه درمانی طراحی می کنند که شامل این موارد باشد:

– سونوگرافی

– یخ درمانی یا گرما درمانی

– مشاوره در مورد بالشتک پاشنه یا کفی

– برنامه ورزشی برای بهبود تعادل، قدرت و انعطاف پذیری

– تصحیح بیومکانیکی

– ارزیابی کفش

فیزیوتراپیست همچنین یک برنامه متناسب شما طراحی می کند تا بتوانید در اولین فرصت با اطمینان و موفقیت به کارها و سرگرمی های خود بازگردید.

فیزیوتراپی پا

شکستگی استخوان پاشنه پا

چه عواملی باعث شکستگی استخوان پاشنه پا می شود؟

شکستگی استخوان پاشنه پا معمولاً در اثر وارد شدن نیرویی مکرر به استخوان در فعالیت های تحمل وزن مانند راهپیمایی یا دویدن ایجاد می شود. گاهی اوقات شکستگی در استخوان پاشنه زمانی رخ می دهد که افراد فعالیت خود را افزایش یا شرایط آموزشی خود را تغییر دهند.

علایم و اثرات شکستگی استخوان پاشنه پا چیست؟

اصلی ترین علامت شکستگی استخوان پاشنه پا درد در هر دو طرف داخلی یا خارجی استخوان پاشنه است که با فعالیت ضربه ای مانند راهپیمایی، دویدن، پرش یا فرود افزایش می یابد. سایر علایم ممکن است شامل درد شبانه و احساس درد در لمس یا فشردن محکم استخوان پاشنه باشد.

درمان فیزیوتراپی پا برای شکستگی استخوان پاشنه پا

درمان فیزیوتراپی برای شکستگی استخوان پاشنه در ابتدا شامل یک دوره استراحت است که فرد باید با استفاده از عصا راه برود. سپس فیزیوتراپیست شما برنامه ای طراحی می کند که ترکیبی از تکنیک های عملی و ورزشی برای بهبود استخوان می باشد و شما را در اسرع وقت به فعالیت های عادی خود باز می گرداند. درمان فیزیوتراپی پا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– گرما درمانی یا یخ درمانی

– ضربه زدن

– مشاوره در مورد تمرینات جایگزین

– آب درمانی

– آموزش تعادل

– مشاوره در مورد کفی

– تجزیه و تحلیل راه رفتن

– مشاوره در مورد یک برنامه تمرینی متناسب با ورزش شما برای جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد

درمان فیزیوتراپی نه تنها بهبودی شما را تسریع می کند بلکه با اطمینان و موفقیت می توانید به ورزش و سرگرمی های خود بازگردید.

پیچ خوردگی مفصل چیست؟

پیچ خوردگی مفصل با آسیب یا پارگی بافت همبند(رباط ها، غضروف ها و کپسول) یک یا چند مفصل در پا مشخص می شود.

چه عواملی باعث پیچ خوردگی مفصل می شود؟

پیچ خوردگی مفصل پا در اثر حرکتی ناشیانه مانند خم شدن یا فرود آمدن روی یک سطح در هنگام فعالیت هایی مانند پرش، دویدن، ژیمناستیک و فوتبال ایجاد می شود. گاهی اوقات، پیچ خوردگی پا به دلیل کشیدگی مکرر اتفاق می افتد.

علایم و نشانه های پیچ خوردگی مفصل چیست؟

بروز درد ناگهانی در مفصل آسیب دیده در حین فعالیت، علامت اولیه ای است که در صورت رگ به رگ شدن مفصل در پا، احساس می شود. بعضی از افراد ممکن است بعد از فعالیت، به ویژه صبح روز بعد احساس درد و سفتی کنند و لمس ناحیه حساس باشد. پیچ خوردگی مفصل بسته به میزان آسیب ممکن است با تورم، قرمزی و کبودی نیز همراه باشد.

درمان فیزیوتراپی پا برای پیچ خوردگی مفصل

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– نوار چسب محافظ یا وضعیتی

– یخ درمانی یا گرما درمانی

– سونوگرافی برای تسریع بهبودی

– ماساژ بافت نرم

برای فیزیوتراپی پا بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی ( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان