کاربرد فیزیوتراپی ورزشی در دنیای امروز: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

فیزیوتراپی ورزشی چیست؟

فیزیوتراپی ورزشی یا Sports Physio شاخه تخصصی فیزیوتراپی است که به آسیب ها و مسائل مربوط به افراد ورزشکار می پردازد. آسیب های ورزشی با آسیب های روزمره متفاوت است. ورزشکاران به طور معمول به تقاضای بالایی از بدن نیاز دارند، از این رو عضلات، مفاصل و استخوان های آن ها تا حد زیادی تحت فشار قرار می گیرند. فیزیوتراپیست های ورزشی به ورزشکاران کمک می کنند تا آسیب های ناشی از ورزش، بهبود یابند و برای جلوگیری از مشکلات، آموزش های لازم را به آن ها می دهند.

فیزیوتراپیست ورزشی کیست؟

فیزیوتراپیست های ورزشی در پیشگیری و مدیریت صدمات ناشی از ورزش و مشارکت ورزشی در همه سنین و در تمام سطوح توانایی نقش دارند. این فیزیوتراپیست های متخصص، مشاوره ای مبتنی بر شواهد در مورد مشارکت ایمن در ورزش ارائه می دهند. علاوه بر این، آن ها یک سبک زندگی فعال را ترویج می کنند تا به افراد در بهبود و حفظ کیفیت زندگی خود کمک کنند. فیزیوتراپیست های ورزشی همچنین نقش مهمی در کمک به ورزشکاران در هر سنی و از هر سطح توانایی برای افزایش عملکرد خود دارند.

فیزیوتراپی ورزشی۷ مزیت فیزیوتراپی ورزشی

۱٫ تسکین فوری درد

یک فیزیوتراپیست ورزشی، بسته به ماهیت آسیب می تواند با ارائه درمان فوراً درد را تسکین دهد. این درمان می تواند شامل تهیه بسته های گرم یا سرد، ضربه زدن به نواحی خاصی از بدن و استفاده از سوزن خشک باشد که تنش عضلانی را تسکین می دهند. فیزیوتراپیست های ورزشی به درمان خود آگاهی دارند از این رو آن ها به راحتی منبع درد را ارزیابی می کنند و مورد هدف قرار می دهند.

۲٫ جلوگیری از آسیب

مراجعه منظم به یک فیزیوتراپیست ورزشی بخش اساسی در حفظ سلامتی ورزشکاران است. آن ها می توانند حرکت فعلی را ارزیابی کرده و نقاط ضعف یا التهاب را تشخیص دهند که در غیر این صورت منجر به آسیب می شوند. آن ها در ایجاد قدرت مناسب برای ورزش هایی که انجام می شود کمک می کنند و از این طریق می توانند از بروز آسیب جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل 

ادامه مطلب
فیزیوتراپی آرتروز گردن راهی در جهت تقلیل یا بهبود فرد مبتلا

۳٫ طرح های درمانی متناسب – برای ورزشکاران خاص

فیزیوتراپیست ورزشی یک برنامه تمرینی متمرکز، مخصوص نقاط ضعف ورزشکار را طراحی می کند و محدودیت های فعلی یا قبلی آسیب را نیز در نظر می گیرد. در فیزیوتراپی ورزشی، فیزیوتراپیست برای ایجاد و به چالش کشیدن محدودیت های یک ورزشکار، در حالی که قدرت رباط ها، مفاصل، استخوان ها و عضلات را افزایش می دهد، تلاش می کند تا عملکرد آن ها را نیز بهبود بخشد. یک برنامه درمانی متناسب به ورزشکار کمک می کند تا به تمام توانایی های خود برسد.

۴٫ آرامش را افزایش می دهد

داشتن بدنی سالم می تواند یک ورزشکار را به فردی شادتر تبدیل کند و از این رو یک فرد ورزشی کاملاً سرحال ساخته می شود. درمان توسط یک فیزیوتراپیست ورزشی در ریلکس شدن عضلات تأثیر می گذارد. کمک از طرف یک فیزیوتراپیست واجد شرایط، به فرد ورزشی آرامش خاطر می بخشد.

۵٫ درمان آسیب

از آسیب دیدگی ورزشی نمی توان جلوگیری کرد و متأسفانه هر از گاهی برای بسیاری از ورزشکاران رخ می دهد. با بهره گیری از دانش گسترده فیزیوتراپی ورزشی، فیزیوتراپیست ها، می توانند با ارائه تمرینات و درمان های خاص به بهبود آسیب ها کمک کرده و زمان بهبودی را تسریع بخشند. انواع درمان ها به نوع آسیب، شدت آن و همچنین دانش فیزیکی فیزیوتراپیست بستگی دارد.

۶٫ مزایای غیر منتظره – آموزش قلب و ریه

علاوه بر دستیابی به درمان و تمرینات، فیزیوتراپیست ها همچنین می توانند با آموزش های قلبی_ریوی به تقویت آمادگی جسمی_قلبی کمک کنند. این روش ابزاری مفید برای ورزشکارانی است که می خواهند استقامت، تنفس و تناسب اندام خود را بهبود بخشند.

۷٫ انعطاف پذیری عضله و مفصل

افزایش انعطاف پذیری عضلات و مفصل یکی از مؤلفه های اصلی درمان با فیزیوتراپی ورزشی است. انعطاف پذیری عضله و مفصل می تواند از آسیب های احتمالی تا حد زیادی جلوگیری کند.

فیزیوتراپی ورزشیفیزیوتراپیست های ورزشی چه کاری انجام می دهند؟

سازمان فیزیوتراپی ورزشی اروپایی یک فیزیوتراپیست ورزشی را چنین تعریف می کند:

“یک متخصص شناخته شده که راهکارهای پیشرفته برای افزایش مشارکت ایمن در فعالیت های بدنی را به ورزشکاران ارائه می دهد. همچنین نقش مهمی در مشاوره و مداخلات توانبخشی و آموزشی با هدف جلوگیری از آسیب دیدگی و بازیابی عملکرد مطلوب ورزشی بر عهده دارد. ورزشکاران در هر سن و توانایی، ضمن اطمینان از استاندارد بالایی از عملکرد اخلاقی و حرفه ای می توانند از فیزیوتراپیست ورزشی کمک گیرند. “

فیزیوتراپیست های ورزشی طیف گسترده ای از فعالیت ها را بر عهده دارند. بسیاری از آن ها با ورزشکاران تفریحی فعال در بخش های خصوصی یا کلینیک کار می کنند. آن ها همچنین می توانند در ورزش های اجتماعی و باشگاهی حضور داشته باشند و در جلسات آموزشی شرکت کنند. فیزیوتراپیست های ورزشی اغلب با ورزشکاران نخبه در ورزش های رقابتی و حرفه ای کار می کنند و با افراد برجسته یا تیم های نخبه همکاری دارند، سفر می کنند و خدمات آن ها با سایر متخصصان پزشکی، مربیان، پرسنل و سایر کارکنان پشتیبانی ادغام می شود. فیزیوتراپیست های ورزشی همچنین به طور فعال در سازمان های مختلف ورزشی برای هماهنگی خدمات فیزیوتراپی، پیشگیری از آسیب، توانبخشی و برنامه های نظارت بر آسیب همکاری دارند.

ورزشکاران درک درستی از نقش فیزیوتراپیست ورزشی دارند اما این آگاهی محدود می باشد. آن ها نقش فیزیوتراپیست ورزشی را بیشتر متمرکز بر آسیب می دانند. در مصاحبه با ورزشکاران در مورد نقش فیزیوتراپیست ورزشی، چهار مورد زیر بیان شد:

  • درمان آسیب
  • پیشگیری از آسیب
  • توانبخشی
  • افزایش عملکرد

ویژگی های یک فیزیوتراپیست ورزشی

ورزشکاران اظهار داشتند که فیزیوتراپیست ورزشی در فیزیوتراپی در منزل یا کلینیک  باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

  • حرفه ای بودن
  • خصوصیات شخصیتی خوب
  • در دسترس بودن
  • مهارت های ارتباطی خوب
  • به ورزشکارانی که با آن ها کار می کند علاقه داشته باشد
  • در مورد ایده های ورزشکاران درباره ی مدیریت آن ها و استفاده از سایر تمارین ذهن باز داشته باشد

یک فیزیوتراپیست ورزشی باید صبور، پایدار و دارای سطح بالایی از مهارت باشد. او باید بداند چه زمانی مراجعه کند، خواسته های عاطفی و روانی این ورزش را درک کند و ارتباط خوبی با ورزشکاران و سایر پرسنل داشته باشد.

خصوصیاتی که ورزشکاران دوست ندارند در فیزیوتراپیست های ورزشی ببینند:

  • خصوصیات بد شخصیتی
  • غیرقابل دسترس بودن
  • همراه نبودن با بازیکن ها
  • عدم توجه به نظر های بازیکن ها درباره ی نحوه ی تمرین

فیزیوتراپی ورزشی چگونه به شما کمک می کند تا اهداف ورزشی خود را محقق سازید؟

وقتی از ورزشکاران این سؤال پرسیده شد، پاسخ آن ها بیشتر متمرکز بر آسیب دیدگی بود. آن ها بیان کردند با جلوگیری از آسیب دیدگی و تسریع در بهبودی توسط فیزیوتراپیست می توانند به اهداف خود برسند. با این که ورزشکاران بیشتر به نقش فیزیوتراپیست ورزشی در پیشگیری و کنترل آسیب ها اذعان داشتند اما همچنین تأکید کردند که فیزیوتراپیست های ورزشی به آن ها کمک می کنند تا برای مدت زمان بیشتری تمرین کنند بدون اینکه آسیب ببینند.

  • فیزیوتراپی ورزشی
  • تکنیک های درمان فیزیوتراپی ورزشی
  • ورزشکاران احساس می کنند، تکنیک های درمانی زیر مفید هستند
  • ماساژ
  • دستکاری – اعمال نفوذ
  • تمرین و ورزش
  • طب سوزنی
  • ضربه زدن

با این حال، این نیز به مواجهه ورزشکاران با طیف وسیعی از درمان ها بستگی دارد. ورزشکاران فیزیوتراپیست را به خود نزدیک می بینند و به او برای درمان خود اطمینان دارند. از این رو حضور یک فیزیوتراپیست در تیم های ورزشی می تواند به بهبود عملکرد افراد کمک کند.

برای فیزیوتراپی بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک کلینیک فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.
• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)
دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)
دستگاه شوک ویو پیشرفته
دستگاه شوک ویو پیشرفته
کلینیک فیزیوتراپی کیوان
کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶ مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام، از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده مطمئن شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

 

ادامه مطلب
آموزه های فیزیوتراپی کف پا

منابع:

Book: Sport Development In Action Plan Programme And Practice 2019 Edition
https://physio-pedia.com/The_Role_of_the_Sports_Physiotherapist
https://physioworks.com.au/physiotherapy-treatment/sports-physio-treatment/sports-physiotherapy-brisbane/
https://www.melbournesportsphysiotherapy.com.au/blog/2018-1/7-benefits-of-sports-physiotherapy-melb

چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

17 + نه =