آموزه های مهم فیزیوتراپی شکستگی کشکک زانو: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

شکستگی کشکک زانو به طور مستقیم در اثر ضربه یا نیروی فشاری و به طور غیر مستقیم در اثر انقباضات عضلات چهار سر ران یا وارد شدن استرس بیش از حد به عضلات اکستانسور ایجاد می شود. صدمات غیرمستقیم معمولاً با پارگی عضلات اطراف زانو همراه است. شکستگی کشکک زانو در حدود ۱٪ از کل آسیب های اسکلتی را تشکیل می دهد. از این رو کاربرد فیزیوتراپی شکستگی کشکک زانو بر همه آشکار می باشد.

کشکک استخوانی مثلثی است که در سطح قدامی زانو در انتهای دیستال استخوان ران قرار دارد. این استخوان بزرگترین استخوان کنجدی در بدن است و بخشی از مفصل زانو را تشکیل می دهد. Vastus medialis و lateralis، به عنوان بخشی از عضله چهار سر ران، حرکت در کشکک را کنترل می کنند. عضلات اکستنسور نقش اصلی را در شکستگی کشکک زانو بازی می کنند. این عضلات متشکل از چندین بخش با نام های، چهار سر ران، تاندون چهار سر ران، تاندون کشکک و رباط های استخوان ران می باشد.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو در منزل 

علایمی که فیزیوتراپی شکستگی کشکک زانو را ضروری می سازد

• درد

• تورم

• کبودی

• این آسیب ممکن است راه رفتن را دشوار کند.

عوارض این شکستگی ممکن است آسیب به ناحیه درشت نی، استخوان ران یا رباط های زانو مانند صدمه به رباط صلیبی قدامی (ACL) باشد. این شکستگی به طور معمول در اثر ضربه سخت به جلوی زانو یا افتادن روی زانو اتفاق می افتد. گاهی ممکن است در اثر انقباض شدید عضلات ران ایجاد شود. تشخیص براساس علایم است و با اشعه ایکس تأیید می شود. در کودکان ممکن است به MRI نیاز باشد.

درمان ممکن است با جراحی یا محافظه کارانه (بدون جراحی) باشد. شکستگی های ثابت و جا به جا نشده معمولاً با گچ گرفتن برای بی حرکتی زانو و کشکک، قابل درمان می باشد (این کار با آتل بندی ترموپلاستیک نیز انجام می شود).

به طور معمول پا در سه هفته اول در حالت مستقیم بی حرکت است و پس از مدتی چند درجه خم شدن مجاز می شود. انواع دیگر شکستگی به طور کلی نیاز به جراحی دارند.

شکستگی کشکک در حدود ۱٪ از تمام شکستگی ها را تشکیل می دهد و این مردان هستند که بیشتر از زنان مبتلا به این شکستگی می شوند. بیماران همچنین بیشتر در سن ۴۰-۵۰ سالگی به این شکستگی دچار می شوند. خوشبختانه، نتایج به طور معمول با فیزیوتراپی شکستگی کشکک زانو خوب است.

عمل جراحی

پاتلکتومی در موارد شکستگی خرد شده انجام می شود که برداشتن کل کشکک است، در حالی که جراحی جزئی فقط برداشتن بخشی از کشکک است، در این روش جراحی هر رباط یا تاندونی که به قسمت برداشته شده متصل بوده است، به قسمت باقی مانده متصل می شود.

شکستگی ممکن است به باند کششی (در صورت شکستگی دو قسمت) برای متصل کردن شکستگی استخوان ها نیاز داشته باشد. با پیشرفت روش تثبیت، درمان شکستگی استخوان کشکک زانو در حال توسعه می باشد.

فیزیوتراپی شکستگی کشکک زانو چگونه است؟

یک برنامه توانبخشی مؤثر احتمال آسیب مجدد و سایر مشکلات مربوط به زانو، مانند سندرم درد پاتلوفمورال و آرتروز را کاهش می دهد. به طور معمول در شکستگی کشکک زانو ابتدا برای ۲-۳ هفته مفصل بی حرکت می شود تا ساختار ها بهبود یابند. توانبخشی بر حفظ قدرت و دامنه حرکت برای کاهش درد، حفظ سلامت عضلات و بافت های اطراف مفصل زانو متمرکز است.

هدف از هر برنامه توان بخشی موارد زیر می باشد:

• درد را کاهش می دهد.

• تورم را کاهش می دهد.

• سفتی مفصل را کاهش می دهد.

• دامنه حرکت را افزایش می دهد.

فیزیوتراپی شکستگی کشکک زانو

تمریناتی که معمولا در فیزیوتراپی شکستگی کشکک زانو استفاده می شود، شامل حرکات چهار سر ران ایزومتریک، تاشو های خوابیده کنار، افتادگی پا با چرخش داخلی استخوان تیبیا و غیره می باشد. از آن جا که قسمت داخلی، اغلب کشیده می شود، تقویت این قسمت به بهبود سریع تر کمک می کند. با پیشرفت بهبودی، تمرینات حرکتی شدیدتری انجام می شود.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل 

ادامه مطلب
فیزیوتراپی آرتروز شانه؛ یکی از راه های جلوگیری از تشدید درد شانه

فیزیوتراپیست ها همچنین از روش های درمانی زیر استفاده می کنند:

– سرما درمانی

اگر به دلیل ضربه مستقیم مانند تصادفات، زمین خوردن، ضربه زدن توسط جسم و غیره، دچار آسیب دیدگی حاد یا شعله ور شدن شدید، در صورت عدم وجود زخم باز باید بلافاصله بسته یخ / سرما را با قسمت آسیب دیده تماس دهید. یخ را مستقیماً استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث یخ زدگی شود یا بدتر اینکه اگر زخم باز باشد ممکن است باکتری های خارجی را وارد زخم کند. در عوض کاری که باید انجام دهید قرار دادن یخ در یک کیسه پلاستیکی، افزودن مقداری آب، مهر و موم کردن آن و سپس استفاده از آن می باشد. توجه کنید که آن را به طور متناوب به محل آسیب دیده بمالید.

– گرما درمانی

گرما درمانی یکی دیگر از موارد فیزیوتراپی شکستگی کشکک زانو می باشد که می تواند به ماهیچه ها و بافت نرم شما کمک کند تا بهتر شل شوند و کشش پیدا کنند (به خصوص اگر کوتاه یا سفت شده باشند)، همچنین این روش جریان خون و گردش خون را بهبود می بخشد.

– سونوگرافی درمانی

سونوفورز و سونوگرافی درمانی فرآیند ظریفی است که فقط توسط یک فیزیوتراپیست با تجربه و آموزش دیده قابل انجام است.

– فرکانس رادیویی فیزیوتراپی ایندیبا

INDIBA پیشگام نوآوری در زمینه طراحی فرکانس رادیویی و ساخت تجهیزات پزشکی بر اساس مطالعات و شواهد علمی به منظور تأمین نیازهای بیماران و درمانگران است. INDIBAاز یک سیستم Proionic به عنوان سیستم منحصر به فرد استفاده می کند که تبادل یونی درون و خارج سلولی را تحریک می کند، فعالیت الکتریکی سلول فیزیولوژیکی را بازیابی می کند و عملکرد صحیح سلول ها را تحریک می کند. این سیستم از فرکانس منحصر به فرد ۴۴۸ کیلوهرتز خود استفاده می کند که کلید سلول درمانی است.

– تحریک زیستی

این روش فیزیوتراپی شکستگی کشکک زانو گردش خون را تحریک می کند و متابولیک را افزایش می دهد.

– کشش درمانی

اگر انعطاف پذیری و توانایی کششی خود را تقویت کنید، قدرت، تعادل، ثبات و موارد دیگر را بهبود می بخشید.
افراد و بیمارانی که سعی می کنند یک بدن قوی و انعطاف پذیر داشته باشند، ۱۰۰٪ موارد زیر را به دست می آورند:

• افزایش قدرت

• افزایش تعادل

• افزایش ثبات

– سوزن خشک

برخی از مزایای استفاده از سوزن خشک در زیر آمده است:

• کاهش درد

• کاهش گرفتگی عضلات

• انعطاف پذیری زیاد

• افزایش تحرک

• بهبود عملکرد در فعالیت های روزمره

• عملکرد ورزشی بهتر

– اوزون تراپی

اوزون درمانی یک روش جدید برای فیزیوتراپی شکستگی کشکک زانو می باشد که در آن گاز اوزون را وارد سرنگ کرده و به محل آسیب تزریق می کنند.

فیزیوتراپی شکستگی کشکک زانو

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل 

ادامه مطلب
فیزیوتراپی ساعد دست برای آسیب های شایع آن

تمرینات مناسب برای شکستگی کشکک زانو

فیزیوتراپیست ممکن است تمریناتی را برای بهبودی سریع تر به شما پیشنهاد دهد. در زیر به دو تمرین مهم پرداخته شده است:

بلند کردن پا در حالت درازکش به پهلو

به سمتی که کشکک آسیب ندیده دراز بکشید. عضلات جلوی ران پایی که آسیب‌دیده را منقبض کنید و آن را ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر از روی پای دیگر خود بالا ببرید. پای خود را صاف نگه داشته و پس از چند ثانیه آن را به آرامی پایین بیاورید.

استپ آپ

رو به روی یک پله که ارتفاع ۸ تا ۱۳ سانتی متری دارد بایستید، پای آسیب دیده خود را روی پله و پای دیگر را روی زمین بگذارید. تمام وزن خود را روی پای آسیب‌ دیده قرار دهید. پای آسیب ‌دیده را صاف کنید و پای دیگر خود را از زمین بلند کنید. پای آسیب ‌دیده را خم کنید و پای سالم خود را روی زمین قرار دهید. این کار را مرتب برای چند دقیقه انجام دهید.

برای فیزیوتراپی بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی در منزل خود را انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: The Knee for Physiotherapists 1st Edition 2019
https://www.phoenixrehabgroup.com/manipulation-mobilization- physiotherapy.html
https://www.physio-pedia.com/Patellar_Fractures

چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 − 9 =