تفاوت شوک نخاعی و نوروژنیک

می خواهید با تفاوت شوک نخاعی و نوروژنیک آشنا شوید؟ گاهی اوقات فرد با شوک مواجه شده که در این شرایط باید سریعا به پزشک مراجعه کند. معمولا در این موارد جریان خون در بدن کافی نبوده و خونرسانی به درستی انجام نمی شود. پزشکان این نوع شوک را به انواع مختلفی دسته بندی می کنند و برای هر یک از آن ها روش های درمانی متفاوتی را در نظر می گیرند.

تفاوت شوک نخاعی و نوروژنیک چیست؟

برای آن که با تفاوت شوک نخاعی و نوروژنیک آشنا شویم، باید به تحقیقات پزشکی انجام شده در این زمینه مراجعه کنیم. برخی از افراد در طول زندگی خود با شوک های پزشکی مواجه می شوند. این نوع شوک ها با شوک عاطفی و روانی متفاوت بوده و عوارض مختلفی را در پی دارد. از طرفی پزشکان با توجه به دلایل بروز و علائم آن ها، این نوع شوک ها را به انواع مختلفی تقسیم بندی می کنند.

دو نمونه از این شوک ها، شوک نخاعی و شوک نوروژنیک است که هر یک از آن ها در اثر عوامل مختلفی بروز می کنند. از طرفی علائم و نشانه های این دو نوع شوک متفاوت بوده و هر یک از آن ها بخش های مختلفی از بدن را مختل می کنند. از این رو روش های درمانی این دو نوع شوک نیز با هم متفاوت بوده و پزشکان برای بهبود هر یک از این دو نوع اختلال، از راه های درمانی مختلفی استفاده می کنند.

ادامه مطلب
کامپرشن تراپی
تفاوت شوک نخاعی و نوروژنیک چیست؟
تفاوت شوک نخاعی و نوروژنیک چیست؟

آشنایی با شوک نخاعی

علائم این شوک زمانی بروز می کند که آسیب های تنه نخاعی حاد باشد. در این شرایط معمولا قسمتی از طناب نخاعی دچار آسیب می شود. در حقیقت آسیب به بخشی از سلول های عصبی و اعصاب نخاعی وارد می شود که مسئولیت انتقال پیام ها از مغز سایر نقاط بدن را بر عهده دارد. این شوک در تمام ابعاد زندگی فرد تاثیر می گذارد و بخش از بدن را مختل می کند. در برخی مواقع حتی عملکرد کل بدن تحت تاثیر قرار گرفته و با مشکل مواجه می شود.

این عارضه با عوارض و نشانه هایی همراه می باشد که برخی از آن ها بسیار خطرناک هستند. مهم ترین علائم بروز این نوع شوک عبارتند از:

  • ضعف عضلات
  • اختلال در تنفس
  • درد عصبی
  • اسپاستیسیته
  • اختلال در عملکرد روده و مثانه

میزان شدت و خطرات این بیماری با توجه به ناحیه درگیر شده متفاوت می باشد. اگر ناحیه گردن فرد با مشکل مواجه شده باشد، عوارض و علائم بیماری بسیار دید بوده و در اغلب موارد منجر به مرگ می شود. این در حالی است که اگر این آسیب ناحیه کمر را درگیر کرده باشد، فرد در اکثر موارد با شرکت در جلسات فیزیوتراپی در منزل یا کلینیک  بهبود یافته و درمان می شود.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل 

شناخت شوک نوروژنیک

در خصوص تفاوت شوک نخاعی و نوروژنیک بهتر است در مورد شوک نوروژنیک نیز به صورت مجزا توضیح دهیم.  این نوع شوک زمانی بروز می کند که خون رسانی در بدن با اختلال مواجه شده باشد. معمولا زمانی که سیستم عصبی مرکزی با آسیب دیدگی شدید مواجه شده باشد، آسیب نخاعی و یا آسیب به مغز اتفاق افتاده باشد، احتمال بروز این نوع شک وجود دارد.

ادامه مطلب
مزایا دستگاه  فیزیوتراپی در منزل

در اکثر موارد زمانی که آسیب و یا ضربه ای به نخاع وارد شود، این شوک ایجاد می شود. با بروز این نوع شوک در بدن، عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک را از دست می دهد. در نتیجه فشار خون کاهش یافته و می تواند بر نحوه کارکرد مغز، نخاع و بافت ها اثر منفی بگذارد.

در این شرایط اگر درمان به موقع صورت نگیرد احتمال دارد فرد با آسیب های دائمی اعضای بدن و یا حتی مرگ مواجه شود. از مهم ترین دلايل بروز این نوع شوک می توان به تصادفات رانندگی، صدمات ناشی از ورزش، اصابت گلوله به ستون فقرات و زخمی شدن فرد اشاره کرد. علاوه بر این موارد فرد ممکن است در اثر تجویز نا درست بی حسی به نخاع نیز با این مشکل مواجه شود. این نوع شوک با علائم مختلفی همراه است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • سرگیجه
  • لب های بی رنگ
  • نبض ضعیف
  • غش کردن
  • درد قفسه سینه
  • هیپوترمی
  • تعریق زیاد
  • اضطراب
  • نگاه خیره
  • گردش خون نامنظم
  • تنفس دشوار
  • درد قفسه سینه
شناخت شوک نوروژنیک
شناخت شوک نوروژنیک

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل 

شناخت فرق  میان شوک نخاعی و نوروژنیک

برای شناخت تفاوت شوک نخاعی و نوروژنیک در بخش های قبلی با ویژگی های هر یک از این دو نوع شوک آشنا شدیم. حال راحت تر می توانیم با تفاوت های میان این دو نوع شوک آشنا شویم. یکی از مهم ترین تفاوت های این دو نوع شوک، در دلایل بروز آن ها می باشد. از طرفی علائم و نشانه های این دو نوع شوک نیز با هم متفاوت هستند.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی تعویض مفصل لگن

در نتیجه میزان خطرات این دو نوع شوک با هم فرق دارند، از طرفی هر یک از این شوک ها ممکن است در سطوح مختلفی ایجاد شده و هر کدام از آن ها خطرات متفاوتی برای افراد در پی دارند.

پزشکان از روش های درمانی متفاوتی برای بهبود هر یک از این دو نوع شوک استفاده می کنند که یکی از آن ها فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل  است. فیزیوتراپ ها با استفاده از متد های مدرن و بسیار پیشرفته ای، وضعیت روحی و جسمی هر یک از این دو نوع بیماری را بهبود می بخشند. میزان موفقیت این روش درمانی به فاکتور های مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • وضعیت کلی سلامت بیمار
  • درجه ناتوانی ناشی از آسیب های نخاعی
  • حمایت های خانواده
  • شدت آسیب
  • نوع شوک

 

کلام آخر تفاوت شوک نخاعی و نوروژنیک

شاید بخواهید با تفاوت شوک نخاعی و نوروژنیک آشنا شوید. این دو نوع شوک به دلایل مختلفی بروز کرده و در اثر فاکتور های متفاوتی به وجود می آیند. از طرفی علائم و نشانه های آن ها نیز با هم تفاوت دارند.

فیزیوتراپ ها با فیزیوتراپی در منزل با بیمه و  با استفاده از روش های مختلفی به درمان این دو نوع شوک پرداخته و با برگزاری جلسات مختلف به بهبود شرایط بیماری کمک می کنند.

سوالات متداول برای تفاوت شوک نخاعی و نوروژنیک

  1. آیا امکان انجام جلسات فیزیوتراپی برای این شوک ها در منزل نیز وجود دارد؟

بله، بیمار می تواند از کلینیک بخواهد تا یک نیروی فیزیوتراپ حرفه ای به منزل وی اعزام شده و جلسات را در خانه فرد بیمار برگزار کند.

  1. آیا تعداد جلسات درمانی این دو نوع شوک با هم تفاوت دارد؟
ادامه مطلب
آموزه های فیزیوتراپی دررفتگی کتف

بله، این فیزیوتراپ است که با معالجه بیمار متوجه می شود که فرد به چند جلسه درمانی نیاز دارد و برای بهبود از چه روش درمانی باید کمک گرفته شود.

  1. آیا فیزیوتراپی در منزل مانند فیزیوتراپی در کلینیک در درمان این شوک ها موثر است؟

بله، با توجه به اعزام نیرو های فیزیوتراپ بسیار حرفه ای و با تجربه و استفاده از مدرن ترین امکانات و تجهیزات، این نوع فیزیوتراپی نیز به اندازه فیزیوتراپی در کلینیک موثر است.

چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × 1 =